Osobní asistence
CZP PK zajišťuje ve svém středisku na rokycansku a tachovsku osobní asistenci. Osobní asistence je poskytována seniorům a osobám se zdravotním postižením v jejich přirozeném sociálním prostředí, kde klient žije a při činnostech, které osoba pořebuje.
Služba obsahuje zejména tyto základní činnosti: pomoc při zvládání běžných úkonů o vlastní osobu, pomoc při osobní hygieně, pomoc při zajištění stravy, pomoc při zajištění chodu domácnosti, výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti, zprostředkování kontaktu se společenským prostředím, pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí.
Služba probíhá podle uzavřené písemné smlouvy o poskytování sociální služby. Tato služba je poskytována za úhradu ve výši 155,-Kč za hodinu (je-li rozsah poskytnutých hodin menší, než 80 hodin za měsíc) a 135,-Kč za hodinu (je-li rozsah poskytnutých hodin vyšší, než 80 hodin za měsíc).
VEŘEJNÝ ZÁVAZEK služby osobní asistence
Cíle a způsoby poskytování osobní asistence
1.1 Poslání a cíle
Poslání
Poslání CZP PK je prostřednictvím poskytování sociálních služeb přispívat ke zkvalitnění života osob se zdravotním postižením a seniorů a jejich inkluzi do společnosti.
Cíl
Cílem služby osobní asistence je zajistit osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu věku, chronického onemocnění nebo zdravotního postižení v nejvyšší možné míře zapojení do běžného života společnosti a co nejdelší setrvání v jejich přirozeném sociálním prostředí.
Cíl je naplňován za použití principů:
Nediskriminačního přístupu
Při poskytování služeb osobní asistence je kladen důraz na rovný přístup ze strany všech skupin potenciálních i stávajících uživatelů.
Nezávislosti
Služba je nezávislá na subjektech, které se podílejí na řešení sociální situace uživatele, zejména pak na poskytovatelích a zadavatelích služeb, místních orgánech veřejné správy, komunitních autoritách. Princip nezávislosti je realizován i ve vztahu k uživateli služby.
Autonomie
Při poskytovní služeb osobní asistence je plně respektována autonomní sféra rozhodování a osobních zájmů uživatele.
Integrace
Osobní asistence v míře odpovídající potřebám podporuje setrvávání uživatele v přirozeném prostředí rodiny a místní komunity.
Respektování potřeb
Pracovníci služby osobní asistence objektivně vyhodnocují skutečné potřeby uživatele a své služby zaměřují k jejich naplňování.
1.2 Zásady poskytování služby osobní asistence
Při poskytování osobní asistence jsou uplatňovány hlavní zásady uvedené v zákoně č. 108/2006 Sb., § 2, tj. zachování důstojnosti uživatele, podpory jeho aktivity, motivace a samostatnosti, autonomie a podpory, zásadu vysoké kvality služby a dodržování lidských práv a svobod. Další zásady jsou:
- dodržování principů činnosti služby osobní asistence
- respektování etických zásad profese osobního asistenta,
- individuální přístup k uživateli a jeho potřebám,
- motivace uživatele k reálnému náhledu na situaci a možnosti jejího řešení,
- respektování svobodného rozhodování uživatelů,
- nestrannost a nezávislost na poskytovatelích služby,
- jednání s ohledem na zájem a přání uživatele a v jeho prospěch,
- respektování osobnosti uživatele a přísné dodržování zásad rovného přístupu vůči uživatelům jakékoliv skupiny,
- striktní dodržení zásady důvěrnosti a ochrany sdělených informací.
1.3 Okruh osob
Cílová skupina osobní asistence:
- Osoby se zdravotním postižením bez omezení věku a typu zdravotního postižení a senioři