Osobní asistence

CZP PK zajišťuje ve svém středisku na rokycansku a tachovsku osobní asistenci. Osobní asistence je poskytována seniorům a osobám se zdravotním postižením v jejich přirozeném sociálním prostředí, kde klient žije a při činnostech, které osoba pořebuje.

Služba obsahuje zejména tyto základní činnosti: pomoc při zvládání běžných úkonů o vlastní osobu, pomoc při osobní hygieně, pomoc při zajištění stravy, pomoc při zajištění chodu domácnosti, výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti, zprostředkování kontaktu se společenským prostředím, pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí.

Služba probíhá podle uzavřené písemné smlouvy o poskytování sociální služby. Tato služba je poskytována za úhradu ve výši 155,-Kč za hodinu (je-li rozsah poskytnutých hodin menší, než 80 hodin za měsíc) a 135,-Kč za hodinu (je-li rozsah poskytnutých hodin vyšší, než 80 hodin za měsíc).

VEŘEJNÝ ZÁVAZEK služby osobní asistence

Cíle a způsoby poskytování osobní asistence

1.1 Poslání a cíle

Poslání

Poslání CZP PK je prostřednictvím poskytování sociálních služeb přispívat ke zkvalitnění života osob se zdravotním postižením a seniorů a jejich inkluzi do společnosti.

Cíl

Cílem služby osobní asistence je zajistit osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu věku, chronického onemocnění nebo zdravotního postižení v nejvyšší možné míře zapojení do běžného života společnosti a co nejdelší setrvání v jejich přirozeném sociálním prostředí.

Cíl je naplňován za použití principů:

Nediskriminačního přístupu

Při poskytování služeb osobní asistence je kladen důraz na rovný přístup ze strany všech skupin potenciálních i stávajících uživatelů.

Nezávislosti

Služba je nezávislá na subjektech, které se podílejí na řešení sociální situace uživatele, zejména pak na poskytovatelích a zadavatelích služeb, místních orgánech veřejné správy, komunitních autoritách. Princip nezávislosti je realizován i ve vztahu k uživateli služby.

Autonomie

Při poskytovní služeb osobní asistence je plně respektována autonomní sféra rozhodování a osobních zájmů uživatele.

Integrace

Osobní asistence v míře odpovídající potřebám podporuje setrvávání uživatele v přirozeném prostředí rodiny a místní komunity.

Respektování potřeb

Pracovníci služby osobní asistence objektivně vyhodnocují skutečné potřeby uživatele a své služby zaměřují k jejich naplňování.

1.2 Zásady poskytování služby osobní asistence

Při poskytování osobní asistence jsou uplatňovány hlavní zásady uvedené v zákoně č. 108/2006 Sb., § 2, tj. zachování důstojnosti uživatele, podpory jeho aktivity, motivace a samostatnosti, autonomie a podpory, zásadu vysoké kvality služby a dodržování lidských práv a svobod. Další zásady jsou:

  • dodržování principů činnosti služby osobní asistence
  • respektování etických zásad profese osobního asistenta,
  • individuální přístup k uživateli a jeho potřebám,
  • motivace uživatele k reálnému náhledu na situaci a možnosti jejího řešení,
  • respektování svobodného rozhodování uživatelů,
  • nestrannost a nezávislost na poskytovatelích služby,
  • jednání s ohledem na zájem a přání uživatele a v jeho prospěch,
  • respektování osobnosti uživatele a přísné dodržování zásad rovného přístupu vůči uživatelům jakékoliv skupiny,
  • striktní dodržení zásady důvěrnosti a ochrany sdělených informací.

1.3 Okruh osob

Cílová skupina osobní asistence:

  • Osoby se zdravotním postižením bez omezení věku a typu zdravotního postižení a senioři